۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴

مهر گزارش مي‌دهد/

زمين‌هاي رها شده يزد زباله‌داني شده‌اند/ خلوتي كه امنيت را زير سئوال برده‌است

زمين‌هاي رها شده يزد زباله‌داني شده‌اند/ خلوتي كه امنيت را زير سئوال برده‌است

يزد - خبرگزاري مهر: آمار زمين‌هايي كه در نقاط مختلف شهر يزد و مناطق مختلف استان، رها شده، قابل توجه است و تقريبا در هر محله از شهر، چند زمين خالي وجود دارد كه اغلب آنها زباله‌داني شده و صداي اعتراض مردم را درآورده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، معضل زمين‌هاي خالي و رها شده يزد، مختص منطقه‌اي خاص نيست و اين روزها حتي در مناطق به اصطلاح بالاي شهر نيز بين هر چند خانه مسكوني، يك زمين رها شده بدون حصار وجود دارد.

در مناطق پايين دست و حتي مركزي يزد نيز اين پديده رخ نمايي مي‌كند و در اغلب كوچه‌ها و خيابان‌ها، اين فضاهاي خالي و نازيبايي‌هاي بصري كه به دنبال بي‌حصار بودن زمين‌ها، به وجود آمده است، مشاهده مي شود.

اين اراضي كه اغلب ساكنان محله‌ها، نام و نشاني از صاحبان آنها ندارند، مشكلاتي براي اهالي محله ها ايجاد كرده تا جايي كه مردم بسياري از مناطق، براي رفع مشكلات خود، دست به دامان رسانه ها شده اند.

يكي از ساكنان محله زيتون در تماس تلفني با خبرگزاري مهر استان يزد، اظهار داشت: زميني درست سر كوچه زيتون يك وجود دارد كه وسعت آن زياد است و به زباله داني اهالي محل تبديل شده است.

محمد دهقاني بيان كرد: اطراف اين زمين حصار آجري چيده شده اما بخشي از آن بدون حصار است ضمن اينكه بخشي از حصار آجري نيز فرو ريخته به همين دليل تردد در اين زمين به سادگي انجام مي‌شود.

بوي تعفن زباله‌ ها در زمين هاي خالي اهالي محل را به ستوه آورده است

وي با اشاره به اينكه در روزهاي گرم كه زباله ها در داخل خانه‌ها به سرعت ايجاد بو و آلودگي مي‌كند، مردم تحمل صبر كردن براي حضور يك روز درميان ماشين‌هاي حمل زباله را ندارند و زباله هاي خود را در اين زمين رها مي كنند.

دهقاني ادامه داد: اكنون هوا خنك تر شده و كمتر بوي زباله اهالي محل را آزار مي دهد اما در فصل تابستان بوي بد زباله ها به شدت سبب آزار اهالي مي شد تا جايي كه كسي جرات نمي كرد پنجره هاي خانه را باز كند.

رها كردن زباله ها، گرچه مشكل مشترك اكثر اهالي محله هايي است كه در آنها زمين خالي وجود دارد اما اين تنها بخشي از مشكلاتي است كه اين اراضي در سطح شهر ايجاد كرده اند.

در بسياري از مناطق با ورود به كوچه ها، نخستين چيزي كه جلب توجه مي‌كند، خاك آلود بودن كوچه‌ها و وجود نخاله‌هاي ساختماني و يا حتي مصالح ساختماني است.

ساکن يكي ديگر از محله‌هاي يزد در اين مورد به خبرنگار مهر گفت: در كوچه ما كه كل طول آن حدود 450 متر است، سه زمين خالي وجود دارد كه شهرداري به صاحبان آنها براي آغاز ساخت و ساز يا حصاركشي تذكر داده است اما آنها توجهي به اين امر ندارند.

مصالحي كه براي فريب دادن ماموران شهرداري در خرابه ها رها شد

وي افزود: دو نفر از صاحبان اين زمين ها براي اينكه در بازديد ماموران شهرداري، خود را آماده حصاركشي نشان دهند، يك وانت آجر و ماسه در زمين خالي كرده اند و اين مصالح را به امان خدا رها كرده اند.

وي عنوان كرد: با توجه به اينكه اين فصل، فصل طوفان و بادهاي شديد در يزد است، وزش كوچكترين بادي، ماسه‌هاي سبك را وسط كوچه مي‌آورد و ماموران شهرداري نيز اقدام به جمع آوري آن نمي كنند.

وي ادامه داد: آجرهايي هم كه حدود دو ماه است در اين اراضي رها شده، هر بار براي انجام كاري توسط بچه‌ها كه اغلب آجرها را دروازه فوتبال خود قرار مي دهند و ... به وسط كوچه آورده مي شود و فضاي اين كوچه هميشه با تلي از ماسه و خاك و آجرهاي پراكنده در سطح كوچه مشاهده مي شود.

وي افزود: اين كوچه از محله ما وصله ناجور محل است و هميشه مصالح ساختماني در اطراف خانه هاي آن پخش است.

زمين هاي خالي جولانگاه سگهاي ولگرد

عده‌اي از اهالي حسن آباد يزد نيز از اينكه زمين‌هاي خالي به دليل وجود زباله، محل تردد سگهاي ولگرد شده، ابراز نگراني كرده اند و تردد در ساعات پاياني روز را با وجود اين سگها بسيار مشكل اعلام كرده اند.

اما بسياري از اين زمين هاي بدون حصار و خالي نيز به خلوتي براي تردد و حضور افراد خلافكار در هر منطقه است.

در بسياري از مناطق، زمين هاي خالي كه فاقد حصار يا داراي حصارهاي نيم بند هستند، محل خريد و فروش مواد مخدر يا اختفاي سارقان شده و امنيت اهالي محل را تحت تاثير قرار داده است.

گرچه شهرداري از چندي پيش فراخوان و اطلاعيه اي براي ساماندهي وضعيت زمين هاي خالي در شهر صادر كرد اما به نظر مي رسد اين اطلاعيه در بسياري از مناطق نتوانسته چندان كارساز باشد.

اطلاعيه هاي شهرداري چاره ساز نشد

اغلب زمين‌هاي رها شده مشكلات خاصي دارند كه يكي از اين مشكلات عوارض و جريمه‌هايي است كه شهرداري براي صاحبان آنها مقرر كرده و پرداخت اين رقم فعلا براي مالكان مقدور نيست و اين امر سبب امروز و فردا كردن مالكان براي ساخت شده است كه شايسته است شهرداري در اين زمينه چاره‌انديشي كند.

برخي از زمين‌ها در منطقه قاسم آباد نيز وقفي است و بيم آن مي‌رود توسط عده‌اي از افراد تصرف شوند و لازم است اداره اوقاف نسبت به ساماندهي آنها اقدام كند.

پيگيري خبرگزاري مهر براي دريافت پاسخ از شهرداري در اين زمينه بي نتيجه ماند اما آماده انتشار برنامه‌هاي شهرداري در مورد زمين‌هاي رها شده و راهكارهايي كه براي مالكان آنها وجود دارد، هستيم.

کد خبر 2184137

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha